Dag 24; woensdag 1 juni; naar Hoek van Holland; - Reisverslag uit Hoek van Holland, Nederland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 24; woensdag 1 juni; naar Hoek van Holland; - Reisverslag uit Hoek van Holland, Nederland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 24; woensdag 1 juni; naar Hoek van Holland;

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

01 Juni 2022 | Nederland, Hoek van Holland

Vannacht was het eenvoudig om de tijd bij te houden. De klok van de middeleeuwse Johannes de Doper kerk in Burgh-Haamstede sloeg elk uur het aantal uren met een mooie bronzen klank in het verder doodstille dorp.

Wat ik gisteren schreef over mijn Stella die in de buitenlucht moest overnachten, moet ik corrigeren. De hotelbaas was gevoelig voor mijn klacht en heeft plaats gemaakt onder een afdak en mijn fiets er onder gezet. En er zijn plannen voor een fatsoenlijke fietsenstalling.

Het was verleidelijk, mede gezien het fraaie lenteweer, om er nog een dagje Schouwen Duiveland aan vast te knopen. Mooie natuur, pittoreske oude steden zoals Zierikzee en een indrukwekkend museum over de watersnoodramp van 1953. Maar ik moest verder want ik heb Reina beloofd voor de Pinksteren thuis te zijn. Bovendien hebben wij een aantal jaren geleden twee weken met onze caravan op een camping gestaan in Westenschouwen. We hebben toen het eiland uitvoerig verkend, boven op de Plompe Toren gestaan, het Watersnoodmuseum bezocht, kreeft gegeten in restaurant de Heerenkeet aan de Oosterschelde en ik heb op een dag het hele eiland rondgefietst, ik meen ca 90 km. Kortom, Schouwen en ook Duiveland hebben voor ons geen geheimen meer.

Daarom vervolgde ik de Noordzeeroute. Via de Brouwersdam naar Goeree-Overflakkee waar ik in het stadje Goedereede uitstekende koffie (met appeltaart) dronk bij hotel de Gouden Leeuw op de Markt.

Vervolgens over de Haringvlietdam naar Voorne-Putten. Ook dit voormalige eiland hebben we eens een aantal dagen bezocht. We logeerden toen in Rockanje.

De Noordzeeroute leidde vervolgens naar de Maasvlakte. Eigenlijk een enorm industrieterrein waarbij de grote aantallen schijnbaar kriskras rondrijdende vrachtwagens me opvielen. Daar zou om 14.00 de veerboot naar Hoek van Holland vertrekken. Doordat ik de wind grotendeels achter had, haalde ik dat zonder veel inspanning. Dit veer is een jaar uit de vaart geweest. Toen ik in augustus naar de bron van de Maas fietste, zou ik ook van dit veer gebruik maken, maar dat bleek toen niet te varen. Echter na veel protesten vaart er nu toch weer een boot heen en weer. Wel een mooie vaartocht van bijna een uur door de havens op de Maasvlakte. Allerlei soorten botengezien waaronder enorme containerschepen.

Ondertussen had ik mijn onderdak in Hoek van Holland geregeld. De Vrienden op de fiets zaten weer vol. Het wordt eentonig. Nu slaap ik in hotel Kuiperduin, een oude pastorie, opnieuw naast een kerk (nu dorpshuis).

Mijn rondje Nederland zit er nu vrijwel op. Alleen het stukje Hoek van Holland - Katwijk ontbreekt nog.

Hoek van Holland, vandaag 75 km, totaal 2022 km.


  • 02 Juni 2022 - 10:23

    Ali:

    Henk,

    Wat gaat dat snel, zo'n rondje Nederlandse grens.
    Ik heb erg genoten van de verslagen en de foto's.
    Bedankt dat ik je mocht volgen.
    Prettige Pinksterdagen,
    groet'n, ook voor Reina, ali

  • 02 Juni 2022 - 12:11

    Ina:


  • 02 Juni 2022 - 12:55

    Lieuwe:

    Goede middag Henk,
    Waar is mijn reactie van zonet gebleven. Enfin: Wij hebben je nauwkeurig gevolgd. Je hebt veel gezien en je bent sterk genoeg gebleken om Reina in volle gezondheid weer ter ontmoeten.
    Allerlei plekken van jouw heb ik wandelend gezien! Welkom te huis.
    Hartelijk gegroet, Gonda & Lieuwe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Kort na mijn pensionering in 2008 fietste ik naar Santiago de Compostella. Dat beviel zo goed dat ik jaarlijks een lange afstandsfietsreis maakte. Naar Rome, naar Jeruzalem, naar Sint Petersburg, langs de loopgraven van WO1 en in 2013 de TransAmerica, van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten. Daarna kwam er een aantal jaren niets van fietsen. In 2021 pakte ik mijn reizen weer op: een tocht naar de bron van de Maas. Deze reizen maakte ik alleen. Mijn vrouw ziet lange afstanden niet zitten en gezelschap voor meerdere weken is moeilijk te vinden. Bovendien geeft solo fietsen ultieme vrijheid. Gezien mijn leeftijd heb ik mijn tentje ingeruild voor hostels en hotels. Onderweg gaat mijn belangstelling uit naar de geschiedenis van het landschap en de natuur. Ik hoop dit nog een aantal jaren vol te houden!

Actief sinds 03 Mei 2022
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 4109

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

09 Mei 2022 - 04 Juni 2022

henkfietstlangsderandvannederland

04 Mei 2022 - 04 Juni 2022

henkfietstlangsderandvannederland

Landen bezocht: