Dag 25; donderdag 2 juni; naar huis; 113 km - Reisverslag uit Bussum, Nederland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 25; donderdag 2 juni; naar huis; 113 km - Reisverslag uit Bussum, Nederland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 25; donderdag 2 juni; naar huis; 113 km

Door: Henk van Bentum

Blijf op de hoogte en volg Henk

02 Juni 2022 | Nederland, Bussum

Vannacht in Hoek van Holland sliep ik weer naast een kerk en warempel het klokgelui ging opnieuw de hele nacht door.

Om mijn rondje langs de rand van Nederland compleet te krijgen moest ik nog naar Katwijk fietsen want daar was ik ruim drie weken terug begonnen. Dat was nog 36 kilometer.

Het lukte niet om bij Vrienden op de Fiets van donderdag op vrijdag te overnachten. Alles vol. Ik viste voor de zoveelste maal achter het net. Plots dacht ik: dat laatste stukje is voor een fietser eigenlijk ook niet zo interessant, laat maar zitten. Ik fiets naar huis vanuit Hoek van Holland.

De route was snel bepaald: de kortste wegvia het knooppuntennetwerk . Op mijn telefoon heb ik de app van het fietsroutenetwerk waarop alle knooppunten staan. Ik tikte knooppunt 22 aan, de dichtstbijzijnde in Hoek van Holland, en knooppunt 36, op de Franse Kamp bij Bussum. Binnen een tel stond de hele route op mijn telefoon. Afstand 102 km, duur ruim 5 uur.

Ik was wel benieuwd wat ik onderweg allemaal tegen zou komen. Nou dat viel mee. Eerst door het Westland met schilderachtige dorpjes als De Lier en Schipluiden. Vervolgens dwars door het oude centrum van Delft. Op de markt in Delftbij de Nieuwe Kerk dronk ik koffie met mijn laatste appeltaart.

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Nieuwe Kerk te bezichtigen. Ik zag dat zelfs de kerk al vol stond met gedekte tafels. Ook hier rukt de horeca dus al op. Ook wordt er al flinke voortgang gemaakt in de kerk met het uitbreiden van de grafkelder met 20 plaatsen. Er dreigde een tekort aan plaatsen, maar nu kan de familie van Oranje weer een paar eeuwen voort.

Na Delft volgde een fraaie rit door het Groene Hart van Holland. Toen ik eenmaal tussen Nieuwer Ter Aa en Nieuwersluis met het veerpontje het Amsterdam Rijnkanaal was overgestoken ging het snel. Tegen vijven was ik thuis en viel ik Reina in de armen na 25 dagen en 2135 km fietsen.

Het is een mooie rit geweest langs de rand van Nederland. De Noordzee en de grens boden veel historie en natuur. Het slapen bij Vrienden op De Fiets was een nieuwe ervaring die me goed is bevallen. Ik bofte met het weer. Maar één regendag gehad. Mijn Stella hield zich uitstekend. Geen lekke banden gehad.

Een deel van mijn avonden vulde ik met het schrijven van dit blog. Je overdenkt nog eens de belevenissen van de dag, je kunt er foto’s op kwijt, het geeft structuur en ik je doet er lezers een plezier mee uit de reacties te merken.

Nu weer over tot de orde van de dag. Wie weet volgend, bij leven en gezondheid een nieuwe fietsreis.

Bussum, vandaag 113 km, totaal 2135 km.


  • 02 Juni 2022 - 22:36

    Foke Van Bentum :

    Gefeliciteerd, het is volbracht, gelukkig in goede gezondheid. Je hebt de grenzen verkend. Goede landing in Bussum gewenst en bedankt voor de interessante reisverslagen!

  • 02 Juni 2022 - 22:47

    Frits Kutschenreuter :

    Henk, wat heb ik weer enorm genoten van je reisverhalen! Geweldig leuk hoe je je belevenissen beschrijft! Het extra leuke van deze Ronde van Nederland was voor mij de herkenbaarheid van veel plaatsen waar ik ook langs kwam toen ik de North Sea cycle route fietste.
    Zoals je weet fietsen Ida en ik op dit moment de Tour de Bourgogne. Misschien een idee voor jou om volgend jaar te rijden? Maar eerst bijkomen en acclimatiseren. En natuurlijk nagenieten van deze nieuwe prestatie. Want dat is het zeker!
    Hartelijke groet uit Bourgondië.

  • 02 Juni 2022 - 23:30

    Dolf Heringa:

    Gefeliciteerd Henk met deze mooie ronde, en de vrolijke verslaglegging!!
    Groet Dolf

  • 02 Juni 2022 - 23:48

    Tineke:

    Dat was een lange en mooie grens tocht, aan alle goede dingen
    komt een eind en zo ook aan deze grens fiets tocht.
    Congratulations Henk!!

  • 03 Juni 2022 - 00:42

    Miep:

    Van harte gefeliciteerd met de eindstreep. Je hebt een hele mooie tocht gemaakt. Veel mensen leren kennen met hun bijzonderheden. Een mooi Pinksterweekend toegewenst met Reina. Groeten. Miep

  • 03 Juni 2022 - 08:20

    Ad:

    Je hebt een mooie tocht gemaakt. En ook nog veel anderen er van mee laten genieten. Plezier voor velen.
    Ben benieuwd naar je volgende tocht.

  • 03 Juni 2022 - 09:36

    Wim:

    Dank je wel Henk,voor je stukjes.
    Holland blijft een mooi fietsland.
    Wachten we weer op de volgende tocht.

  • 03 Juni 2022 - 10:06

    Tamme:

    Dank voor het ons meenemen over de kronkelige grenzen van Nederland met persoonlijke en geschiedkundige verhalen. Nederland is grosso modo 300 km lang en gemiddeld iets meer dan 100 km breed. Dus je zou kunnen denken met een kustlijn en landsgrens van minder dan 900 km. Volgens Wikipedia is het echter 1478, en jij hebt er zelfs 2135 van gemaakt.

  • 03 Juni 2022 - 10:52

    Maykie:

    Bedankt Henk ! Heb genoten van jouw uitgebreide beschrijvingen over alles wat jij zag en meemaakte ..
    Enne, heel fijn, dat je weer blij thuis bent gekomen bij jouw
    Lieve Reina !

  • 04 Juni 2022 - 01:09

    Rini Bunk - Van De Kamp:

    Ik pakte steeds een oude ANWB-atlas erbij, want daar staan de kleinste dorpjes, vlekken en gehuchtjes op. Heelleuk om zo je route te volgen. Ik heb ervan genoten. Liefs en fijne Pinksterdagen. Rini.

  • 04 Juni 2022 - 18:01

    Yme Van Den Born:

    Henk hartelijk bedankt, Holland is een mooi fietsland en jij hebt ons dat laten zien....
    TOT DE VOLGENDE KEER

  • 05 Juni 2022 - 19:08

    Solke:

    Welkom thuis, gefeliciteerd met het behaalde resultaat, fijne reisverslagen en gelukkig geen pech momenten.

  • 07 Juni 2022 - 08:40

    Han:

    hoi henk,
    weer welkom thuis,
    en veel dank voor je vacantie.
    heb erg genoten en heb je al getroffen in de straat.
    alle goeds en veel groeten van hnn.

  • 24 Januari 2024 - 16:20

    John:

    Dag Henk,

    Via Grensfietser Niko Winkel kwam ik op jouw blogs terecht. Ik heb ze met veel plezier gelezen. Ik heb veel herkend. In de zomer van 2023 heb ik namelijk ook op de Rand van Nederland gefietst, het land rond incl alle Waddeneilanden. Een prachtige ervaring. De website Fietskriebels.com heeft er zelfs een podcast aan gewijd: https://podcasters.spotify.com/pod/show/henrik-kos/episodes/194-Challenge-Randje-Nederland-e2cq9fb

    Luister maar eens, misschien roept het ook bij jou herkenning op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Kort na mijn pensionering in 2008 fietste ik naar Santiago de Compostella. Dat beviel zo goed dat ik jaarlijks een lange afstandsfietsreis maakte. Naar Rome, naar Jeruzalem, naar Sint Petersburg, langs de loopgraven van WO1 en in 2013 de TransAmerica, van de oostkust naar de westkust in de Verenigde Staten. Daarna kwam er een aantal jaren niets van fietsen. In 2021 pakte ik mijn reizen weer op: een tocht naar de bron van de Maas. Deze reizen maakte ik alleen. Mijn vrouw ziet lange afstanden niet zitten en gezelschap voor meerdere weken is moeilijk te vinden. Bovendien geeft solo fietsen ultieme vrijheid. Gezien mijn leeftijd heb ik mijn tentje ingeruild voor hostels en hotels. Onderweg gaat mijn belangstelling uit naar de geschiedenis van het landschap en de natuur. Ik hoop dit nog een aantal jaren vol te houden!

Actief sinds 03 Mei 2022
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 4108

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

09 Mei 2022 - 04 Juni 2022

henkfietstlangsderandvannederland

04 Mei 2022 - 04 Juni 2022

henkfietstlangsderandvannederland

Landen bezocht: